Najlepsze sposoby na zakwasy

Zakwasy to problem, z którym zmagają się osoby intensywnie trenujące lub ci, którzy dopiero zaczynają swoją aktywność z aktywnością fizyczną. Nieprzyjemny ból mięśni po treningu często powoduje niechęć do dalszych ćwiczeń. Co zrobić, by ich uniknąć? Jakie są najlepsze domowe sposoby na zakwasy?

Czym są zakwasy

Zanim przejdziemy do zwalczania zakwasów dobrze dowiedzieć się, czym w ogóle są. Fachowa nazwa tej przypadłości brzmi: zespół opóźnionego bólu mięśniowego. Nie pojawiają się one bowiem od razu po ćwiczeniach, a często dopiero następnego dnia. W niektórych przypadkach mogą ustąpić nawet po tygodniu. Główną przyczyną zakwasów wbrew pozorom nie jest kwas mlekowy, ale urazy włókien mięśniowych. Dlatego przy regularnym ćwiczeniu jesteśmy mniej na nie narażeni, ponieważ mięśnie przyzwyczajają się do obciążenia. Osoby, które zaczynają trenować na siłowni powinny rozpocząć od niskiego obciążenia i stopniowo je powiększać, by uniknąć zakwasów.

sposoby na zakwasyUdostępnij

Idź na basen

Kto by pomyślał, że na uciążliwy ból w udach czy ramionach może pomóc pływanie? Tymczasem woda jest świetnym lekarstwem na zakwasy. W wodzie łatwiej wykonywać ruchy i działa ona na mięśnie rozluźniająco. Szybciej adaptują się one do obciążeń, ponieważ pływanie wymaga pokonania oporu wody. Specjaliści twierdzą, że przy zakwasach dobrze kontynuować lekkie ćwiczenia i nie rezygnować z aktywności fizycznej, by mięśnie miały szansę na adaptację i odbudowanie. Jednak to basen uważany jest za najskuteczniejszy sposób na zakwasy, ponieważ już po przepłynięciu kilku długości basenu ból może zniknąć.

Weź prysznic lub gorącą kąpiel

Prysznic z używaniem na przemian zimnego i ciepłego strumienia wody to świetny sposób na rozluźnienie mięśni. Rozproszony strumień wody pozwala na wykonanie masażu, który pomoże zregenerować obolałe partie ciała. Jednak dobrą metodą na objawy po treningu jest również gorąca kąpiel. Rozgrzanie mięśni wspomaga ich regenerację. Co prawda, ani prysznic ani kąpiel zupełnie nie wyeliminują zakwasów, jednak przyniosą chwilową ulgę i pomogą szybciej zregenerować obolałe mięśnie nóg czy rąk.

Idź do sauny

Sauna, podobnie jak gorąca kąpiel pomoże w regeneracji mięśni dzięki wysokiej temperaturze. Ciepło rozluźnia przykurczone mięśnie i nieco redukuje ból. Istotne jest również to, że sauna poprawia krążenie. Dzięki temu o wiele łatwiej dotlenić mięśnie, a co za tym idzie szybciej zwalczyć zakwasy.

Pij sok z wiśni

Kilka lat temu przeprowadzono badania, na podstawie których udowodniono zbawienny wpływ soku z wiśni na bóle mięśni po treningu. Wynika to z zwartości związków o działaniu przeciwzapalnym: antocyjanów i flawonoidów. Działają one również przeciwutleniająco, więc zapobiegają powstawaniu wolnych rodników przyczyniających się do powstawania zakwasów. Aby sok z wiśni zadziałał najlepiej sięgać po niego nie tylko gdy już mamy zakwasy, ale też jeszcze przed treningiem. Oczywiście wypicie takiego napoju nie gwarantuje, że po siłowni nie dopadnie nas żaden ból, ale jeśli już zakwasy wystąpią to będą one mniejsze.

Masuj mięśnie

Na bóle nóg lub rąk świetne są masaże. Kiedy dokuczają nam zakwasy i siedzimy bezczynnie lepiej po prostu wziąć się za rozmasowywanie mięśni. Dzięki temu włókna szybciej się odbudują, a ból zmniejszy się.

Najlepszym sposobem na zakwasy jest oczywiście zapobieganie. Wykonywanie rozgrzewki, dostosowywanie obciążenia do swoich możliwości i regularne treningi z pewnością pomogą uniknąć bólu mięśni. Jeśli jednak już nas dopadnie domowe sposoby na zakwasy powinny pomóc w ich wyeliminowaniu.

Fotografie: pixabay.com