×

Nietypowa świąteczna reklama IKEA. Z pewnością zapadnie Ci w pamięci

Tak to już jest, że w okresie świątecznym powstają najpiękniejsze, a zarazem zapadające w pamięć reklamy. Firmy prześcigają się w wymyślaniu, jak trafić do serc odbiorców i stworzyć coś wyjątkowego. Ale niektórzy idą o krok dalej. Świąteczna reklama IKEA nie należy raczej do dziwacznych, niż pięknych. Jednakże zwraca uwagę na bardzo ważny problem, który dotyczy nas wszystkich.

Świąteczna reklama IKEA

Świąteczne reklamy IKEA zawsze niosły ze sobą mnóstwo emocji, niekoniecznie pozytywnych. Dwa lata temu reklamę przygotował hiszpański oddział IKEA, który pokazał smutną prawdę o współczesnych ludziach. Okazało się, jak niewiele o sobie wiemy.

W ubiegłym roku IKEA wzruszała, walcząc jednocześnie z samotnością. Firma zachęcała do wsparcia jednej z dwóch organizacji – „Stowarzyszenia mali bracia Ubogich” oraz polskich Banków Żywności.

W tym roku firma meblarska postanowiła na dość nietypową reklamę, która niesie za sobą bardzo ważny przekaz.

W 60-sekundowej reklamie widzimy chłopca, bawiącego się na świeżym powietrzu. Ale zabawę przerywają… resztki jedzenia, które spadają z nieba. Przerażony chłopiec ucieka, ale „deszcz” z resztek jedzenia towarzyszy mu przez całą drogę do domu. Chociaż w tle słyszymy „Merry Christmas”, muzyka staje się coraz bardziej upiorna.

Gdy chłopiec wreszcie dociera do domu, widzi mamę, która wyrzuca jedzenie, pozostałe prawdopodobnie po wigilijnej kolacji. Na widok przerażonej miny chłopca kobieta wygląda za okno, a tam dostrzega, co się dzieje.

Na końcu reklamy widzimy zachętę do kupna pojemników odpowiednich do przechowywania żywności, dzięki którym potrawy mogą zachować świeżość na dłużej.

Produkcją reklamy zajął się Alfa Film i CGF. Za kreację odpowiada Yaroslav Orlov i Roman Firainer, natomiast adaptację do wersji polskiej przygotowała agencja VMLY&R.

Marnowanie jedzenia to ogromny problem

Niektóre mają rozśmieszać, inne wzruszać, jeszcze inne niosą za sobą ważne przesłanie. Efekt bywa różny, o czym przekonaliśmy się niedawno, gdy w sieci zawrzało po długiej reklamie Apartu, pełnej przepychu.

Reklama przygotowana przez szwedzką firmę meblarską z pewnością taka nie jest.

Wierzymy, że dzięki naszej kampanii zainspirujemy ludzi do bardziej świadomego i rozważnego zastawiania świątecznych stołów i lepszego zaplanowania, jak poradzić sobie z tym, co na nich pozostaje. Oryginalnie pomysł kampanii pochodzi z rynku rosyjskiego. Zdecydowaliśmy się go zaadaptować w Polsce, jak tylko zobaczyliśmy ten film. W dobitny i zarazem zabawny sposób zwraca on uwagę na poważny problem wyrzucania żywności, szczególnie w czasie Świąt, i podsuwa proste rozwiązanie z IKEA. W ten sposób możemy zachęcać Polaków do świadomego gospodarowania żywnością, nie tylko od święta, i do wprowadzenia także w naszym codziennym życiu sposobów na jej niemarnowanie

– przekazała Agata Czachórska, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce, cytowana przez serwis urodazycia.pl.

Natomiast w opisie do filmu na YouTubie czytamy:

Jedzenie jest bardzo cenne, a mimo to każdego dnia 1/3 całej żywności produkowanej i zbieranej na świecie jest marnowana. Takie działanie to niszczenie aż 1,3 miliarda ton żywności rocznie w świecie, w którym głód nadal jest ogromnym problemem i wyzwaniem. W IKEA wiemy, że wielkie zmiany są efektem wielu małych decyzji i we wszystkich naszych restauracjach postawiliśmy sobie jasny cel – zmniejszenie marnotrawstwa żywności o 50 proc. Od momentu uruchomienia naszego programu, udało nam się zachować przed zmarnotrawieniem ponad 2,5 miliona kilogramów żywności.

Jak wynika z danych Raportu Banku Żywności z 2020 roku ponad połowa z nas deklaruje, że wyrzuca niespożyte posiłki i gotowe jedzenie.

Fotografie: YouTube (miniatura wpisu),

Może Cię zainteresować

zamknij