×

Jeśli nie mogłeś w nocy się ruszyć i miałeś wrażenie, że ktoś Cię obserwuje, prawdopodobnie doświadczyłeś tego zjawiska

Bardzo prawdopodobne, że przytrafiło się to każdemu z nas. Paraliż senny. No dobrze, ale co to takiego? Zdarzyło Ci się tak, że miałeś wrażenie, że się obudziłeś, ale nie mogłeś się ruszyć? Zjawisko to jest bardziej powszechne niż myślisz i dotyka więcej osób niż Ci się wydaje. Nie należy do zbyt przyjemnych i zazwyczaj wiąże się z przeżyciami, których nie chce się pamiętać. Może trwać od kilkunastu sekund do kilku minut.

Przerażające zjawisko, o którym niewiele się mówi…

Niektórzy ludzie wówczas odczuwają presję, duszności, a w najgorszych przypadkach mówi się także o omamach. Jest się wówczas całkowicie zablokowanym. Ma się poczucie uwięzienia między jawą a snem. Większość osób mówi, że w trakcie trwania paraliżu ma wrażenie, że coś porusza się w ciemnościach – zawsze wtedy, gdy oni nie mogą się ruszyć ani wydobyć z siebie głosu. Brzmi znajomo? Nie należy się jednak martwić, że jesteś opętany. To COŚ to nic innego, jak przeniesienie z Twoich koszmarów. Czujesz się wtedy przytłoczony i masz wrażenie, że jesteś w pułapce.

Skąd ten fenonem?

Amerykański lekarz, Michael J. Breus, wyjaśnia, że ma to związek z osłabieniem mięśni podczas snu. To naturalne zjawisko, które chroni nasze ciało przed potencjalną kontuzją (dotyczy to np. upadku z łóżka, uderzenia o ścianę). Organizm w ten sposób sam się zabezpiecza przed urazami, które mogą mieć miejsce nocą.

Co ma wpływ na częstotliwość występowania paraliżu sennego?

Oczywiście nie jest tak, że występuje on tak samo często u każdego z nas. Ma na to wpływ wiele czynników:

  • zmiana godzin snu
  • zaburzenia psychiczne
  • narkotyki i używki
  • stres
  • zmęczenie fizyczne
  • bezsenność
  • spanie na plecach

Jak uniknąć nieprzyjemnego paraliżu sennego?

Wiele osób narzeka, że ten stan kojarzy się z najgorszymi koszmarami i poczuciem wręcz nawiedzania przez demony. Dlatego też w malarstwie wielu artystów wykorzystywało ten temat do przenoszenia wizji na płótno. Na szczęście ma to naukowe wytłumaczenie, które nie jest szkodliwe dla zdrowia – zwłaszcza teraz, gdy wiesz, czego się spodziewać.

Oczywiście można próbować z tym walczyć, ale to pogorszy objawy i Twój strach wzrośnie. Najważniejsze to przede wszystkim oddychać głęboko i nie wpadać w panikę. Tuż po przebudzeniu możesz przemyć twarz zimną wodą.

Może Cię zainteresować

zamknij