×

Próba przekonania ludzi do odmienności okazało się klęską? Kawiarnia „Równik” traci klientów

Cafe „Równik” było miejscem, które miało łączyć ludzi. Dawać nadzieję na to, że każdy jest potrzebny. Okazało się, że społeczeństwo jeszcze nie dorosło do takich projektów. Klienci obrażali kelnerów z zespołem „Downa”. Kawiarnia może się zamknąć?

Cafe „Równik”

Kawiarnia jest miejscem, które zatrudnia 10 niepełnosprawnych osób. Daje im możliwość czucia się potrzebnym, a także uczy życia w społeczeństwie. Pracują oni jako kelnerzy. Znajdziemy tu osoby z chorobą Downa oraz autyzmem. Niestety, 16 stycznia mogliśmy przeczytać na profilu kawiarni smutną informację. Jak podali właściciele kawiarni:

Bardzo nam przykro, że po prawie dwóch latach działania musimy się pożalić z powodu nietolerancji jaka dotknęła naszych podopiecznych.
Dotarły do nas niepokojące informacje, które kilka dni trzymaliśmy w tajemnicy przed naszymi niepełnosprawnymi kelnerami, bo nie chcieliśmy aby poczuli się zranieni. Jednak nie da się tego uniknąć, bo tzw. zdrowi ludzie (mamy nadzieję nieliczni) nie rozumieją jeszcze idei tworzenia takich miejsc jak Cafe Równik. Chcemy uniknąć dalszych przykrości i spieszymy z wyjaśnieniami.

Dlaczego obrażali osoby z zespołem Downa?

Klienci, którzy zarezerwowali stolik w kawiarni prosili o opiekę osoby bez ułomności. Niestety w kawiarni pracują tylko osoby z autyzmem i chorobą Downa. Każdego dnia starają się być lepsi w obsłudze klientów. Jednak osoby, które przychodzą do kawiarni często tego nie rozumieją. Jak mówią właściciele:

Pragniemy wyjaśnić pewne zachowania i prosić, aby mimo tych zachowań przychodzili Państwo do nas i rozpowszechniali dobre opinie. Dotarła do nas uwaga, że kelner zaraz po wejściu pytał co Państwo zamawiają, a potem szybko się oddalił. To jest skrócony opis tego zachowania. Nasi kelnerzy nie wyczuwają jeszcze tego, czy już podchodzić i czasem zrywają kontakt w nieoczekiwanym momencie. Im więcej będzie takich sytuacji tym szybciej nauczą się odpowiedniego zachowania. Każdy z gości może u nas spełnić się w roli terapeuty. Nasi podopieczni bardzo tego potrzebują. Proszę im zwracać uwagę i mówić czego Państwo sobie życzą. Nauczyliśmy ich spokojnego przyjmowania uwag. Jeśli potrudzicie się Państwo troszeczkę i poczekacie to każdy z nich wykona daną czynność jak należy a za błąd przeprosi. Naprawdę potrafią to zrobić!!

Brak akceptacji dla inności

Właściciele kawiarni spotkali się z licznymi negatywnymi komentarzami na temat kelnerów. Wystosowali apel do klientów kawiarni „Równik”:

Prosimy, aby nie pisać złych komentarzy na temat ich zachowań, bo to ich bardzo zaboli, a ich rodzice i my terapeuci będziemy bardzo smutni. Tak właśnie zachowują się osoby niepełnosprawne i nasza tolerancja polega na tym, że to rozumiemy i mimo tych zachowań pozwalamy im być razem z nami. Chcemy żeby nas obsługiwali jako kelnerzy, sprzątali itp. Choć widzimy, że nie robią tego tak jak zdrowi ludzie. Prosimy Was, upowszechniajcie te informacje. Mówcie dobrze o naszych kelnerkach i kelnerach, nie rańcie ich ostrymi opiniami na temat pracy, którą wykonują z radością i wkładają w nią serce.

Uważacie, że kelnerom należy się większa wyrozumiałość?

Źródła: www.facebook.com, pikio.pl
Fotografie: Facebook (miniatura wpisu), Facebook

Może Cię zainteresować