×

Który sklep jest w Polsce najtańszy? Biedronka wcale nie wypada najlepiej

Biedronka, Lidl, Auchan, a może Carrefour? Który sklep jest w Polsce najtańszy? Prawdopodobnie wiele osób wychodzi z założenia, że Biedronka, ale wcale tak nie jest. Co ciekawe Biedronka nie znalazła się nawet na podium rankingu. Gdzie zapłacimy więc za zakupy spożywcze najmniej?

Najtańszy sklep w Polsce. Gdzie jest taniej niż w Biedronce?

Inflacja coraz głębiej zagląda do naszych portfeli. Przypomnijmy, że w ujęciu rocznym wyniosła w czerwcu 15,5 procent. Wystarczy pójść do pierwszego lepszego sklepu, zrobić zakupy, a kwota, jaką zapłacimy, niemal ze stuprocentową pewnością będzie wyższa niż rok temu.

ASM Sales Force Agency co miesiąc wylicza średnią cenę koszyka zakupowego. W tym celu bada ceny tych samych 40 produktów (najpopularniejszych artykułów FMCG z podstawowych kategorii) w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych. Jak wynika z wyliczeń, średnia wartość koszyka zakupowego w czerwcu w porównaniu do poprzedniego miesiąca wzrosła o 5,69 zł, czyli do 246,75 zł. Ceny podniosło jedenaście z trzynastu sieci.

Największe podwyżki wprowadziły w tym czasie internetowe sklepy spożywcze. Oszacowano, że te wyniosły aż… 17,41 procent! Wśród sklepów tradycyjnych liderem w tym rankingu został natomiast Carrefour. Popularna sieciówka w ciągu zaledwie miesiąca podniosła średnio ceny o 5,26 procent. Z drugiej zaś strony liderem spadków okazał się znacznie mniej popularny Selgros Cas&Carry, gdzie odnotowano spadki na poziomie 13,41 procent.

Ceny w 2022. Co zdrożało najbardziej?

Rekordowy wzrost cen w skali roku w przypadku produktów spożywczych odnotowały produkty tłuszczowe. Ten oszacowano na poziomie 85,87 procent. W przypadku nabiału jest to wzrost o ok. 21 procent, piwa i używek ok. 19 procent, produktów sypkich 12 procent natomiast w przypadku mięsa, wędlin i ryb ok. 11 procent. Najmniejsze wzrosty cen odnotowały słodycze – 1,48 procent.

Znaczące wzrosty cen produktów spożywczych sprawiają, że klienci jeszcze bardziej skrupulatnie będą poszukiwać sklepów, w których będą mogli zrobić zakupy taniej.

Spodziewamy się, że duże sieci handlowe i dyskonty będą odnotowywać coraz większy ruch. Tylko one mogą aktywnie wpływać na ceny produktów dzięki wieloletnim kontraktom zawartym bezpośrednio z producentami żywności. W naszej ocenie to zwiększone zainteresowanie zakupami w sieciach handlowych będzie odczuwalne już tego lata

– uważa Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Który sklep jest w Polsce najtańszy?

Najtańsze zakupy w czerwcu można było zrobić w sklepach francuskiej sieci Auchan, choć i tam cena koszyka wzrosła, ale bardzo nieznacznie. Średni koszt koszyka zakupowego wyniósł w Auchan 216,20 zł, a więc o 1,92 zł więcej niż w maju. Drugie miejsce zajął Lidl, gdzie za koszyk trzeba było zapłacić 11,27 zł więcej. Na trzecim miejscu uplasował się Selgros Cash&Carry – 20,96 zł więcej. Dopiero na czwartym miejscu znalazła się uwielbiana przez wielu Polaków Biedronka, gdzie trzeba było zapłacić za koszyk 21,53 zł więcej niż w Auchan (10,26 zł więcej niż w Lidlu).

Ostatnie miejsce w rankingu zajął sklep internetowy e-grocery. Za ten sam koszyk w czerwcu trzeba było zapłacić 286,08 zł. To aż o 32 proc. więcej niż w Auchan! Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła w czerwcu 103,58 zł. Była tym samym o 29,17 zł niższa niż w maju.

Źródła: spidersweb.pl, www.asmsalesforce.pl
Fotografie: Pxhere (miniatura wpisu), pxhere.com

Może Cię zainteresować