×

Jak zniechęcić ludzi do picia alkoholu? Naukowcy odkryli pewien sposób

Jak zniechęcić ludzi do picia alkoholu? Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto ustalili, że wystarczy nakleić na butelkę odpowiednią etykietę, by zmniejszyć sprzedaż napojów wysokoprocentowych. O co konkretnie w tym chodzi?

Jak zniechęcić ludzi do picia alkoholu?

Obiecujące badania przeprowadzili naukowcy zrzeszeni w Dalla Lana School of Public Health na Uniwersytecie w Toronto. Odkryli, że wystarczy umieścić na butelce etykietę z rzetelną informacją o ryzyku dla zdrowia, jakie wiąże się z piciem alkoholu, by znacząco zmniejszyć popyt na niego.

Jak wyjaśnia dr Erin Hobin, prostym zabiegiem jest zastosowanie etykiet w kolorze żółtym, wywołującym skojarzenia z niebezpieczeństwem:

Wyniki dostarczają pierwszych rzeczywistych dowodów na to, że stosunkowo duże, jaskrawożółte etykiety ze zmiennymi komunikatami zdrowotnymi są zauważane przez konsumentów i mogą zwiększyć świadomość wytycznych dotyczących picia, poprawić znajomość zagrożeń zdrowotnych związanych z alkoholem, takich jak rak, i zmniejszyć sprzedaż alkoholu.

Tak zwane „Studium Etykiet Alkoholowych Terytoriów Północnych”, przeprowadzone na kanadyjskim terytorium Jukonu, położonym między Kolumbią Brytyjską a Morzem Beauforta obejmowało działania prewencyjne polegające na umieszczeniu na butelkach z alkoholem jednego z trzech komunikatów:

  • o istnieniu naukowych dowodów, że picie alkoholu może być przyczyną raka;
  • na temat rządowych wytycznych dotyczących niskiego ryzyka;
  • o liczbie standardowych jednostek alkoholu w butelce.

Jak się okazało, umieszczenie takich etykiet na 300 tysiącach butelek z alkoholem zmniejszyło ich sprzedaż o 6,9 proc. w porównaniu w regionami, gdzie sprzedawano alkohol bez ostrzegawczych etykiet.

Alkohol powoduje raka

Grupa naukowców pod kierunkiem dr Nour Schoueri-Mychasiw z Public Health Ontario przebadała 2049 ochotników pod kątem ich świadomości na temat konsekwencji picia alkoholu. Okazało się, że dzięki umieszczeniu ostrzegawczych etykiet na butelkach, wzrosła ona niemal trzykrotnie.

Spożywanie alkoholu może powodować raka, w tym raka piersi i jelita grubego, nie wspominając już o oczywistym raczej raku wątroby. Czy respondenci mieli tego świadomość? Jak pokazał eksperyment, tylko co czwarty badany zdawał sobie sprawę z takiej zależności. Za to w Jukonie, gdzie oklejono butelki etykietami o zależności między alkoholem a rakiem, świadomość konsumentów wyniosła do 42 proc.

Niestety, na tym badania się zakończyły, bo przemysł alkoholowy gorąco zaprotestował przeciwko ich kontynuowaniu. Producenci alkoholu wystosowali specjalne skargi do rządu Jukonu, wypominając, że nie miał prawa zezwalać na oklejanie butelek, nie będących jego własnością. W wyniku tych nacisków eksperyment zakończył się zaledwie miesiąc po rozpoczęciu.

Tymczasem temat znów zyskał na aktualności odkąd pandemia koronawirusa pozamykała ludzi w domach. Światowa Organizacja Zdrowia odnotowała w związku z tym znaczny wzrost spożycia alkoholu.

Dr Tim Stockwell z Kanadyjskiego Instytutu Badań nad Zastosowaniami Substancji na Uniwersytecie Wiktorii ma powody do satysfakcji. Już dawno ostrzegał, że należy ludzi uświadamiać w kwestii szkodliwości alkoholu:

Etykiety ostrzegawcze pomagają osobom pijącym być lepiej informowanymi o zagrożeniach dla zdrowia związanych z alkoholem i skłaniają wielu do ograniczenia picia. Jest to obecnie szczególnie ważna interwencja w zakresie zdrowia publicznego, ponieważ widzimy osoby zagrożone zwiększeniem spożycia alkoholu, gdy izolują się w domu podczas wybuchu COVID-19.

Źródła: zdrowie.wprost.pl, www.popularne.pl
Fotografie: Imgur (miniatura wpisu), Pixabay

Może Cię zainteresować