×

Jak obniżyć ryzyko chorób wyniszczających nasz mózg? Neurolog wyjaśnia

Według szacunków, w Polsce z problemem demencji mierzy się ok. 400 tys. osób. Z wiekiem ryzyko zachorowania rośnie. Jak obniżyć ryzyko chorób neurodegeneracyjnych? Czy istnieje coś takiego, jak profilaktyka demencji? Naukowcy wyjaśniają, co możemy zrobić. Szczegółowo opisują, co ratuje, a co dewastuje nasz mózg.

Jak obniżyć ryzyko chorób?

Mówi się, że „Polak mądry po szkodzie”, jednak wcale nie musi tak być. Czas przemija, starzejemy się wszyscy, bez wyjątku. Ale dzięki wprowadzeniu prostych zmian w naszym codziennym funkcjonowaniu, możemy zapobiec wielu chorobom. Czasem wystarczy naprawdę niewiele, by zadbać o swoje zdrowie i przyszłość. W rozmowie z WP abcZdrowie opowiedział o tym prof. Konrad Rejdak prezes Polskiego Towarzystwa Neurologicznego. Neurolog podkreśla, jak ważną rolę w profilaktyce schorzeń neurologicznych odgrywa aktywność fizyczna. Niezwykle istotny jest także zdrowy sposób odżywiania. Co jeszcze?

Zmiana trybu życia, ruch, kontakty międzyludzkie, porzucenie używek, papierosów, alkoholu i odpowiednia, zdrowa dieta niskocukrowa mogą modyfikować przebieg otępienia, a przede wszystkim odroczyć wystąpienie pełnoobjawowej choroby. Wynika to z faktu, że pewne procesy patologiczne toczą się nieuchronnie, ale czynniki środowiskowe i choroby współistniejące mogą przyspieszać i nasilać rozwój choroby

– wyjaśnia ekspert.

Jak obniżyć ryzyko chorób
Pixabay

7 zdrowych nawyków

Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu Missisipi, w oparciu o blisko 30-letnią obserwację u ponad 12 tys. pacjentów, wytypowali siedem zdrowych nawyków, które redukują ryzyko demencji. A oto one:

  • regularna aktywność fizyczna,
  • zdrowa dieta – najlepiej śródziemnomorska (dieta bogata w tłuszcze nasycone sprzyja rozwojowi choroby Alzheimera),
  • brak otyłości,
  • rzucenie palenia,
  • prawidłowe ciśnienie krwi,
  • kontrola cholesterolu – poziom całkowitego cholesterolu nie powinien być wyższy niż 190 mg/dl;
  • poziom glukozy we krwi na czczo – niższy niż 100 mg/dl.

Według badaczy z Danii i Austrii, 3800 kroków w ciągu dnia u osób między 40. a 79. rokiem życia, może zmniejszyć ryzyko demencji o 25 proc. Natomiast 9800 kroków dziennie w tej samej grupie wiekowej, redukuje ryzyko demencji o 50 proc.

Nadszedł czas, aby zarządzanie brakiem aktywności fizycznej zostało uznane za nieodłączną część rutynowych konsultacji lekarskich w ramach podstawowej opieki zdrowotnej dla osób starszych

– podkreślają naukowcy.

Fotografie: Twitter, Wikimedia Commons (miniatura wpisu), twitter.com

Może Cię zainteresować

0
Would love your thoughts, please comment.x