Mandat za złe użycie kierunkowskazu. Wielu kierowców popełnia ten błąd

    Mandat za złe użycie kierunkowskazu. Wielu kierowców popełnia ten błąd

    Mandat za złe użycie kierunkowskazu. Wielu kierowców popełnia ten błąd
    Źródło zdjęć: © Google Maps
    25.04.2024 15:28

    Brak właściwej komunikacji za pomocą kierunkowskazów podczas zmiany pasów lub skręcania, lub używanie ich nieprawidłowo, utrudnia płynny ruch i tworzy korki. Grozi za to mandat w wysokości 200 złotych. Jednak wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z możliwych konsekwencji tych działań.

    Nieprawidłowe używanie kierunkowskazów, szczególnie na rondach, to częsty błąd wśród kierowców, który narusza art. 22 ust. 5 ustawy prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem kierujący pojazdem musi odpowiednio wcześnie i wyraźnie dawać sygnał kierunkowskazu, aby wskazać zamiar zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu. Ponadto, powinien niezwłocznie zaprzestać sygnalizowania po zakończeniu manewru.

    Można spotkać kierujących, którzy informują o swoich manewrach wybiórczo, tych, którzy wskazują skręt nawet przy kontynuowaniu jazdy na wprost (np. na skrzyżowaniach z pierwszeństwem "łamanym"), i tych, dla których używanie kierunkowskazów wydaje się nieobowiązkowe.

    Kary za niekorzystanie z kierunkowskazów są stosunkowo rzadko stosowane, chyba że dojdzie do kolizji. Jednak zaniedbania w tym aspekcie często staje się powodem zatorów i korków, szczególnie na dużych skrzyżowaniach.

    Największy problem nie tylko na rondzie

    Niewłaściwe użycie lub brak użycia kierunkowskazu przed opuszczeniem ronda jest jedną z przyczyn problemów w tych miejscach, które teoretycznie powstały w celu upłynnienia ruchu. Poprawna komunikacja umożliwia innym uczestnikom podejmowanie decyzji o wjeździe na skrzyżowanie. Kiedy nie włączamy kierunkowskazu spowalnia to wjazd innych pojazdów na rondo, generując korki.

    Kolejnym ważnym problemem jest zła sygnalizacja, często widoczna na skrzyżowaniach z tzw. pierwszeństwem łamanym. Droga dalej biegnie na wprost, lecz pierwszeństwo posiadają pojazdy skręcające, np. w lewo. Samochody, które nie sygnalizują skrętu w lewo – mimo gotowości do tego manewru – wprowadzają chaos, podobnie jak te wskazujące skręt w prawo, sugerując tym samym zjazd na pobocze, kiedy w rzeczywistości jadą prosto.

    Te nieprawidłowości powodują, że kierowcy na tego typu skrzyżowaniach przestrzegają odmiennych reguł, co znacząco redukuje wzajemne zaufanie i prowadzi do komplikacji w ruchu drogowym.

    Źródło artykułu:WP Autokult
    Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
    Zobacz także