Znaleźli cenną skamieniałość. To zwierzę, które żyło 16 milionów lat temu

Znaleźli cenną skamieniałość. To zwierzę, które żyło 16 milionów lat temu

Odkryto skamieniałość delfina rzecznego
    Źródło zdjęć: © news.uzh.ch
    30.03.2024 08:53

Grupa badaczy pochwaliła się odnalezieniem skamieniałości delfina słodkowodnego, którego wiek przekracza 16 milionów lat. To prehistoryczne zwierzę miało swoje siedlisko w obszarze Amazonii, w części należącej do Peru. Delfiny tego typu są niezwykle rzadkie i znajdują się na skraju wyginięcia.

W opublikowanym artykule, który pojawił się w prestiżowym periodyku "Science Advances" przedstawiono wyniki badań nad skamieniałym delfinem. Szacuje się, że żył on przed około 16 milionami lat w regionie Amazonii. Znalezisko reprezentuje zwierzę o długości ciała między 3 a 3,5 metra, przystosowane do życia w środowisku słodkowodnym.

Cenna skamieniałość z Amazonii

Delfiny rzeczne, do których należało to prehistoryczne znalezisko, są jednymi z najrzadziej spotykanych waleni na świecie, a ich populacja znajduje się w stanie krytycznego zagrożenia.

Treść kontynuowana jest poniżej dołączonego materiału wideo.

Zaskakującym jest fakt, że współczesne delfiny rzeczne z Azji Południowej są najbliżej spokrewnione z przedstawicielem prehistorycznym, mimo iż bezpośrednie pokrewieństwo między tymi grupami nie zostało stwierdzone. Istnienie obydwu grup świadczy o dawnej różnorodności waleni, które zamieszkiwały różne zakątki Ziemi.

Zespół z Uniwersytetu w Zurichu w Szwajcarii opisał, największy dotychczas znaleziony, gatunek delfina rzecznego nazwany Pebanista yacuruna. Nazwa odwołuje się do mitologicznych wodnych mieszkańców Amazonii.

Gatunek ten zalicza się do rodziny Platanistoidea, która była obecna w oceanach od 24 do 16 milionów lat temu. Badacze podkreślają, że mimo oceanicznych przodków, ten gatunek przystosował się do życia w słodkiej wodzie.

Odkryto skamieniałość sprzed 16 mln lat
    Odkryto skamieniałość sprzed 16 mln lat© news.uzh.ch

W artykule zwrócono uwagę na problematyczny charakter prowadzenia badań paleontologicznych w Amazonii. Dostęp do skamieniałości jest możliwy wyłącznie w sezonie suchym, gdy poziom wód rzecznych obniża się, co odsłania skalne podłoże. Zanim nadejdzie pora deszczowa, która może zmyć te cenne okazy, muszą one zostać odnalezione i w odpowiedni sposób zabezpieczone.

Źródło artykułu:PAP
    Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.