Znaj swoje prawa. W tej sytuacji możesz odzyskać pieniądze

    Znaj swoje prawa. W tej sytuacji możesz odzyskać pieniądze

    PKP Intercity
    PKP Intercity
    Źródło zdjęć: © Licencjodawca
    11.04.2024 17:25

    Dla wielu osób korzystających z kolei, opóźnienia pociągów są codziennością. Gdy pociąg dociera do docelowej stacji z opóźnieniem wynoszącym minimum 60 minut, pasażer ma prawo do otrzymania rekompensaty. W sytuacjach, gdy opóźnienie jest jeszcze dłuższe, zwrot pieniędzy może być wyższy.

    Ogłoszenie o możliwości zmiany opóźnienia jest prawdziwym bólem głowy dla podróżujących Polskimi Kolejami Państwowymi. Warto jednak mieć świadomość, że w tej sytuacji istnieje możliwość ubiegania się o swoje prawa poprzez proces reklamacyjny.

    Od czego zależy rekompensata za opóźnienie pociągu?

    Zwrot środków za opóźnienie pociągu jest uregulowany przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782. Zasady te precyzują, że wysokość rekompensaty jest zależna od długości opóźnienia pociągu przy dojeździe do stacji końcowej:

    • 25 proc. wartości jednorazowego biletu - gdy opóźnienie wynosi 60-119 minut,
    • 50 proc. wartości jednorazowego biletu - gdy opóźnienie wynosi 120 minut lub więcej.

    Progiem minimalnym jest opóźnienie trwające 60 minut. W przypadku krótszego opóźnienia, na przykład półgodzinnego, wniosek o rekompensatę zostanie odrzucony.

    Jak złożyć reklamacje na opóźniony pociąg?

    Reklamacje można składać bezpośrednio u danego przewoźnika, poprzez drogę internetową, wysyłając pismo pocztą lub osobiście w kasie na dworcu.

    Podstawą do rozpatrzenia wniosku jest zachowanie biletu na opóźniony przejazd. Według informacji przekazanych przez "Dziennik Gazetę Prawną", termin na rozpatrzenie reklamacji to do 30 dni. Forma zwrotu środków może nastąpić za pośrednictwem przekazu pocztowego lub przelewu bankowego. Alternatywnie przewoźnik może zaproponować bon na zakup kolejnego biletu ze zniżką w wysokości 25 lub 50 proc. - zależnie od długości opóźnienia.

    Istnieją wyjątki w których przewoźnik nie musi oddawać pieniędzy

    Ważne jest, że omówione reguły dotyczą przewozów dalekobieżnych. O rekompensatę można ubiegać się w przypadku podróży realizowanych przez:

    • Express Intercity Premium (EIP),
    • Express Intercity (EIC),
    • Intercity (IC),
    • Twoje Linie Kolejowe (TLK),
    • interRegio (IR),
    • ŁKA Sprinter (ŁKS)
    • oraz połączenia międzynarodowe.

    Wnioskowanie o zwrot kosztów nie jest możliwe w przypadku opóźnień pociągów lokalnych.

    Ponadto, przewoźnik ma możliwość odmówienia rekompensaty, jeżeli przyczyna opóźnienia wynikała z nadzwyczajnych wydarzeń lub ich skutków na torach, takich jak:

    • ekstremalne warunki atmosferyczne,
    • poważne zdarzenia naturalne,
    • znaczące kryzysy zdrowotne.

    Kolejna przyczyna odrzucenia reklamacji dotyczy sytuacji, kiedy przewoźnik udowodni, że opóźnienie było spowodowane przez podróżnego. Innym powodem nieprzyznania rekompensaty może być działalność osób trzecich, której skutków, mimo zachowania należytej staranności, przewoźnik nie był w stanie zapobiec czy też ich uniknąć. Przykładami są kradzież części infrastruktury kolejowej, obecność osób na torach, nadzwyczajne zdarzenia w pociągu, działania służb porządkowych, terroryzm czy akty sabotażu.

    Promocja na bilety PKP. Codziennie nowa pula

    Ostatnio na portalu WP poinformowano, że w dniach od 4 do 26 kwietnia pasażerowie mają szansę skorzystać z promocyjnych cen biletów PKP. W ramach "oferty Promo" codziennie udostępniana jest nowa puli biletów w obniżonych cenach.

    Promocja obejmuje bilety na pojedyncze przejazdy bez możliwości przesiadek na trasach krajowych, dla pociągów TLK, IC, EIC i EIP, w klasie 2 i 1, z wyłączeniem stref komfortu. Ceny promocyjnych biletów startują już od 19 zł.

    Źródło artykułu:WP Finanse
    Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
    Zobacz także