×

Bajkowy zamek był skazany na wyniszczenie. Internauci postanowili uratować zabytkową posiadłość

Ponad 7 400 nieznajomych z całego świata, postanowiło uratować zabytkowy zamek położony około 200 km od Paryża. Miłośnicy historii i pięknych pałaców założyli projekt crowdfoundingowy, dzięki któremu uchronili francuską posiadłość przed całkowitym zniszczeniem i zrównaniem z ziemią przez deweloperów.

Zamek jak z bajki

Malowniczo położony Château de la Mothe-Chandeniers to dawna twierdza rodziny Bauçay, władców Loudun. Zamek pochodzi z XIII wieku i początkowo nosił nazwę Motte Bauçay. Zdobione mury pałacu mają bogatą historię. W średniowieczu został dwukrotnie przejęty przez Anglików, a w czasie rewolucji francuskiej prawie całkowicie zniszczony. W 1809 roku został wykupiony przez bogatego biznesmena, a następnie znów zmieniał właścicieli. W XIX wieku trafił w ręce rodu Rochechouart. Jeden z najstarszych francuskich rodów podjął się przebudowy pałacu w stylu wczesnego romantyzmu. Niespełna 100 lat później wielki pożar, zniszczył większą część budynków, które od tej pory popadały w ruinę.

Pałacowy biznes

Entuzjaści odbudowy postanowili zachęcić ludzi do wspierania ich pomysłu w dość nietypowy sposób. Każdy wpłacający datki na odbudowę pałacu, otrzymał udziały w firmie, która została powołana wraz z początkiem nowego roku. Tak powstałe przedsiębiorstwo zajmie się odkupieniem i restauracją pięknego zabytku, a za dodatkowe fundusze wnoszone przez udziałowców, będzie opiekowało się zamkiem i udostępniało go zwiedzającym. Oprócz tego darczyńcy mają pierwszeństwo w odwiedzinach obiektu. Co ciekawe, zamek nigdy nie został oficjalnie uznany za zabytek, dlatego przez lata nie zainteresowały się państwowe służby.

40 dni na ratunek

Organizatorzy projektu są pewni, że jest to pierwszy tego typu projekt na świecie. Dzięki medialnemu rozgłosowi odpowiednie środki udało się zebrać w zaledwie 40 dni od założenia strony internetowej. Początkowo planowano zebrać 500 tysięcy euro, jednak akcja przerosła najśmielsze oczekiwania i finalnie udało się uzbierać aż 1,6 mln euro. W zbiórce uczestniczyło około 25 tysięcy internautów ze 115 krajów, a każdy z nich wpłacił przynajmniej 50 euro.