Wybuch wulkan w turystycznym raju. Mieszkańcy: "tak źle nie było od lat"

Potężna erupcja wulkanu La Cumbre na Galapagos, tak źle nie było od lat
    Źródło zdjęć: © PAP | PAP/EPA/Domenica Guerrero HANDOUT

05.03.2024 13:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pod osłoną nocy z soboty na niedzielę doszło do spektakularnego wybuchu wulkanu La Cumbre, położonego na archipelagu Galapagos. Mimo dramatycznego charakteru zdarzenia, zdaniem Ministerstwa Ekwadoru, nie powinno ono negatywnie wpłynąć na ruch turystyczny w okolicy. Jednakże, mieszkańcy regionu wyrażają zaniepokojenie, podkreślając, że sytuacja nie była tak poważna od siedmiu lat.

Rozpoczęcie erupcji wulkanu La Cumbre, mieszczącego się na wyspie Fernandina, miało miejsce w czasie nocy z soboty na niedzielę, dokładnie o północy. Przedstawiciele Ekwadorskiego Instytutu Geofizycznego wskazują, że może to być największa erupcja tego wulkanu od roku 2017. Ostatni raz dużą erupcję w tym obszarze zanotowano w 2020 roku.

Ekwadorskie ministerstwo środowiska podaje, iż z powodu erupcji wulkanu ludzie nie są bezpośrednio zagrożeni, gdyż wulkan znajduje się na niezamieszkanej wyspie. Zaznaczają także, że "erupcja nie wpłynie negatywnie na turystykę".

Nie można się temu dziwić, biorąc pod uwagę, że zdjęcia z miejsca erupcji ukazują, że to niebezpieczne zjawisko, może być również fascynujące i atrakcyjne dla poszukujących wrażeń turystów.

Mimo że erupcja nie zagrażała bezpośrednio ludziom, należy pamiętać, iż wyspa Fernandina stanowi siedlisko dla wielu gatunków zwierząt, w tym tych zagrożonych wyginięciem, jak legwany morskie, pingwiny równikowe czy kormorany nielotne.

Poprzez użycie systemów satelitarnych odnotowano emisję gazów i zjawiska termiczne – zaznaczyło ekwadorskie ministerstwo w komunikacie.

Przypomina Associated Press, że w 2019 roku odkryto na wyspie gigantycznego żółwia, niewidzianego w tej okolicy od ponad stulecia.

La Cumbre to jeden z wulkanów o dużej aktywności na Wyspach Galapagos, będących częścią Ekwadoru. "Popular Science" informuje, że od 1800 roku w tej okolicy miało miejsce prawie 30 potwierdzonych erupcji.

Wyspy Galapagos to teren intensywnych prac badawczych w zakresie ewolucji, ekologii i ochrony środowiska. Warto przypomnieć, że w XIX wieku, rejon ten przemierzył Karol Darwin, przyszły autor teorii ewolucji.

Każda wyspa archipelagu cechuje się specyficznymi mikroklimatami, co sprzyja różnorodności ekosystemów. W celu ochrony unikatowej fauny i flory, wprowadzono ochronę wielu obszarów jako rezerwatów morskich, ograniczając dostęp do niektórych z nich, aby ograniczyć wpływ turystyki na naturalne środowisko.

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej materiału wideo

GALAPAGOS - na krańcu świata | Walka o przetrwanie | film dokumentalny | film przyrodniczy

Źródło artykułu:o2pl
    Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.