×

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Pierwsze miasto wprowadza ograniczenia

Wybierasz się do Krakowa? Sprawdź czy twój pojazd spełnia minimalne normy Euro. W przypadku, gdy ich nie posiada, nie wjedziesz nim do tego miasta. Strefa Czystego Transportu w Krakowie będzie obowiązywała od 24 lipca 2024 roku. Następne regulacje wejdą w życie dwa lata później. To pierwsze miasto, które wprowadza takie ograniczenia w Polsce.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie

Uchwałę w prawie SCT zatwierdzono 23 listopada. Jest jedną z najważniejszych ustaw podejmowanych przez radnych miasta w tej kadencji. Będzie polegała na ograniczeniu wjazdu pojazdom, które emitują najwięcej zanieczyszczeń. Strefa Czystego Transportu w Krakowie została wprowadzona, aby poprawić jakość powietrza w mieście.

Wypracowaliśmy wspólnie z mieszkańcami, poprzez konsultacje i uwzględniając zgłaszane opinie interesariuszy, wersję, która była kompromisem. To optymalne rozwiązanie

– przekazał Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Po za tym Strefa Czystego Transportu obowiązuje już w ponad 300 miastach w Europie. W Polsce nad podobnymi ograniczeniami pracują Warszawa i Wrocław. Transport drogowy emituje do powietrza niebezpieczne pyły. Szczególnie groźny jest rakotwórczy tlenek azotu. Wymiana pieców w Krakowie nie zlikwidowała całkowicie problemów związanych z jakością powietrza, co jest z kolei dowodem na to, że to nie jedyny powód zanieczyszczonego powietrza w mieście.

Pixabay

Pixabay

Etapy wprowadzania uchwały

Strefa Czystego Transportu będzie obowiązywała na obszarze całego miasta. Radni zaproponowali dwa etapy wprowadzania uchwały.
Pierwszy etap będzie wdrożony od 1 lipca 2024. Do Krakowa nie wjadą wtedy tylko najstarsze auta, które nie spełniają norm. Do miasta wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, w przypadku aut z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2.

Samochody zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały większym ograniczeniom. W tym przypadku Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG natomiast norma Euro 5 z silnikiem diesla. Zmiany te dotknął zaledwie 2 procent wszystkich samochodów, które jeździły po mieście od grudnia 2021.

Drugi etap ma wystartować w lipcu 2026 roku. Wprowadzone ograniczenia będą obowiązywać pojazdy ponad 26-letnie w przypadku benzyny (norma Euro3) lub 16-letnie napędzane dieslem (Euro5). Na dzień dzisiejszy ok 100 tysięcy zarejestrowanych w Krakowie pojazdów nie spełnia tych norm.

Wyjątki

Od podpisanej uchwały przewidziano kilka wyjątków. Osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat i które są właścicielami pojazdów zarejestrowanych przed 1 marca 2023 wjadą do miasta. Spokojne mogą być także osoby z niepełnosprawnościami. Bez ograniczeń po Krakowie będą przemieszczać się także służby mundurowe, ratownicze a także food trucki.

Źródła: next.gazeta.pl, www.rmf24.pl

Może Cię zainteresować