×

Nowe zasady działania restauracji. Właściciele lokali zaskoczeni

Od dzisiaj na nowo otwarte zostają restauracje, kawiarnie i ogródki restauracyjne, jednakże przy zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego. Na czym będzie on polegał? Nowe zasady działania restauracji zaskoczyły niektórych właścicieli lokali.

Restauratorzy mogą wreszcie odetchnąć z ulgą?

13 maja premier Morawiecki ogłosił trzeci etap odmrażania gospodarki, który wchodzi w życie dzisiaj (18 maja). Na ten dzień długo czekali m.in. restauratorzy. Ku ich zaskoczeniu, okazało się, że nie będą zmuszeni do przyjmowania gości jedynie w ogródkach, a zamówienia będą mogli realizować zarówno na wynos, jak i na miejscu.

W związku z dotychczasowymi ograniczeniami, przyszłość wielu restauracji w kraju stała pod dużym znakiem zapytania. Część pracowników związanych z branżą straciła pracę.

Cała sytuacja była i jest bardzo trudna dla całej branży gastronomicznej. Wynosy i dostawy wprowadzone na czas pandemii nie miały takiej skali, aby zapewnić pieniądze na opłaty wszystkich zobowiązań finansowych

– mówi redakcji WP Kinga Rylska, dyrektor Marketingu Grupy Warszawa, która zarządza siedmioma lokalami w stolicy.

Zatrudnialiśmy wielu ludzi, z którymi musieliśmy się rozstać. Cieszymy się więc, że ten łańcuch w jakiejkolwiek formie zacznie się odradzać.

– dodaje.

Ale entuzjazm niektórych właścicieli gasi fakt, że muszą dostosować działalność do szczegółowych wytycznych, przygotowanych przez Ministerstwo Rozwoju.

Nowe zasady działania restauracji

Do najważniejszych zasad należy zachowanie bezpiecznej odległości, zarówno między gośćmi restauracji, jak i pracownikami.

Do obowiązków właściciela lokalu należy ustalenie maksymalnej ilości gości, którzy mogą w nim przebywać. Na 1 osobę muszą przypadać co najmniej 4 m2.

Według wytycznych, właściciel restauracji musi również zapewnić takie warunki pracy, by możliwe było zachowanie bezpiecznych odległości między pracownikami. Jeśli istnieje taka możliwość, pracownicy powinni komunikować się przez internet i telefony komórkowe. Zarówno kucharze, jak i kelnerzy, powinni zakładać maski ochronne.

Ministerstwo Rozwoju informuje również, że odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić 1,5 m lub 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika). Natomiast klienci, którzy czekają w kolejce, powinni zachować między sobą 2 metry dystansu.

Każdy kto wchodzi do lokalu, musi pamiętać o dezynfekcji rąk. Dozowniki powinny stać również przy wejściu do toalet i na sali, np. przy kasie lub ekranie, służącym do składania zamówień. Pracownicy powinni również dezynfekować stoliki po każdym kliencie, a także regularnie dbać o dezynfekcje pozostałych powierzchni lokalu.

Z sali muszą zniknąć wszelkiego rodzaju dodatki (tj. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki).

Dla właścicieli, nawet tak restrykcyjne reguły są lepsze niż dotychczasowy zastój.

Jestem zaskoczony, tyle że w końcu pozytywnie

– twierdzi warszawski restaurator Patryk Kowalski, w rozmowie z redakcją WP.

Fotografie: Twitter (miniatura wpisu), Twitter

Może Cię zainteresować