×

Nowa metoda okradania ludzi. Bądź czujny, bo możesz stracić wszystkie swoje oszczędności

Grudzień to czas, w którym jesteśmy skupieni na Świętach Bożego Narodzenia i przygotowaniach do nadchodzącego Sylwestra. W szale zakupów i rodzinnych spotkań zdarza nam się przeoczyć pewne drobiazgi. Oszuści tylko na to czekają i od lat wykorzystują nasze roztargnienie dla własnych celów.

Przekręt z Orange

Tym razem oszuści postawili na działalność sms-ową. Podszywają się pod operatora sieci telefonicznej Orange, aby wykorzystać naiwność użytkowników. Przebieg ataku jest analogiczny do innych, znanych metod wyłudzeń.

Pierwszym krokiem jest wyciągnięcie od ofiary danych dotyczących szczegółów konta bankowego. W tym celu przestępcy przesyłają wiadomości SMS z powiadomieniem o konieczności opłacenia usługi SmartCare. Podobna usługa rzeczywiście istnieje i należy do oferty Orange. Może z niej skorzystać każdy, niezależnie od tego, w której sieci jest zarejestrowany jego telefon.

Drugi krok procedury polega na przekierowaniu ofiary na stronę internetową, na której istnieje możliwość rezygnacji z usługi. Strona wymaga od użytkownika podania numeru telefonu oraz dokonania opłaty w wysokości 10 zł w celu anulowania usługi.

10 zł wydaje się być nic nieznaczącą kwotą, jednak na niej się nie kończy. Strona bowiem wyświetla nam opcję zalogowania się do wybranego banku. Można wybrać go z listy. W chwili wypełniania formularza na fałszywej stronie, oddajemy oszustom własne dane do konta bankowego i tym samym całą jego zawartość.

Jak się bronić?

Najlepiej zwyczajnie ignorować podejrzane SMS-y. W razie pytań należy kontaktować się z telefonicznym lub stacjonarnym Biurem Obsługi Klienta. Warto zapoznać się z wyglądem prawdziwej strony internetowej SmartCare.

Na pierwszy rzut oka można zauważyć różnice w stosunku do jej fałszywej wersji. Możemy zapobiegać nieszczęśliwym zdarzeniom, zachowując trzeźwość umysłu i nie podlegając impulsom.

Nie jest to jedyna metoda oszustów, dlatego powinniśmy być czujni i wszelkie wątpliwości konsultować z operatorem lub policją. W zachowaniu bezpieczeństwa pomocne będą również regularnie zmieniane, spersonalizowane hasła. 

*Zdjęcia mają charakter poglądowy
Fotografie: Freepik (miniatura wpisu), Freepik.com

Może Cię zainteresować