Morze wyrzuciło je na brzeg. Naukowcy mają niepokojące wnioski

Morze wyrzuciło je na brzeg. Naukowcy mają niepokojące wnioski

Kości wielorybów pomogły badaczom dowieść, że polowania na te zwierzęta są zgubne w skutkach
    Źródło zdjęć: © Uniwersytet Stanowy w Oregonie
    08.04.2024 10:19

Badania zrealizowane na Oregon State University dowodzą, że masowe polowania na wieloryby w dwudziestym wieku mogły negatywnie wpłynąć na bioróżnorodność dzisiejszych morskich stworzeń. Do takich wniosków doszło na podstawie analiz DNA przeprowadzonych na pozostałościach szkieletów wielorybów olbrzymich, które znaleziono na wybrzeżach.

Eksperci skupili się na badaniach szczątków, odkrytych na plaży na południu stanu Georgia, blisko niegdyś czynnych placówek badawczych tych majestatycznych ssaków.

Starodawne kości porównano z DNA obecnie żyjących wielorybów, co zaowocowało zaskakującymi odkryciami, nawet dla badaczy.

Ciąg dalszy artykułu poniżej materiału wideo

Wynika z tego, że intensywne łowy na wieloryby, które szczególnie rozpowszechniły się w dwudziestym wieku, przyczyniły się nie tylko do dramatycznego zmniejszenia ich liczebności, ale również do spadku różnorodności genetycznej tych unikalnych morskich mieszkańców.

Zaskakujące odkrycie naukowców

Analizy naukowe potwierdzają, że intensywna eksploatacja wielorybów doprowadziła do znacznej utraty zróżnicowania genetycznego, co odzwierciedlają znalezione ślady na kośćcach.

Zmniejszenie różnorodności DNA zostało zaobserwowane między innymi u płetwali błękitnych oraz humbaków.

W przekazanym genetycznie materiale znajduje się między innymi kulturowa wiedza zwierząt, ich miejsca żerowania i rozmnażania. Usunięcie linii matczynej prowadzi do zaniku cechy charakterystycznej dla danej populacji - zaznaczyła główna badaczka, Angela Sremba, która realizowała projekt podczas studiów doktoranckich w Oregonie.

Zauważa się, iż łowy znacznie zmniejszyły liczebność największych przedstawicieli wielorybów na światowych wodach, ponieważ łowcy celowali w jak największe egzemplarze.

W ciągu sześćdziesięciu lat u wybrzeża południowej Georgii zarejestrowano śmierć ponad 175 tysięcy wielorybów. Na całym globie myśliwi zlikwidowali blisko 2 miliony tych gigantów. Pomimo że populacje wielorybów zaczynają się regenerować, wciąż istnieje zagrożenie wyginięcia dla kolejnych ich gatunków.

Źródło artykułu:o2pl
    Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.