Miliony na promocję. Urzędnicy odpowiadają

Nie tylko irlandzka firma Ryanair otrzymuje miliony złotych z budżetu województwa kujawsko-pomorskiego na tak zwane działania promocyjne regionu. Finansowe wsparcie uzyskały również Wizz Air oraz Polskie Linie Lotnicze LOT. - To działanie nie kwalifikuje się jako dotacja - utrzymują pracownicy urzędu.

Województwo kujawsko-pomorskie płaci za promocję Ryanairowi, LOT-owi i Wizz AirowiWojewództwo kujawsko-pomorskie płaci za promocję Ryanairowi, LOT-owi i Wizz Airowi
Źródło zdjęć: © Agencja Wyborcza | Fot. Roman Bosiacki / Agencja Wyborcza.pl

-Wykupujemy konkretną usługę promocyjną, co nie jest w żaden sposób formą dotacji czy wsparcia dla tych przedsiębiorców - wyjaśnia Olgierd Sobkowiak, kierownik Departamentu Zamówień Publicznych, Nadzoru Właścicielskiego i Inwestycji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego, odpowiadając na zapytania serwisu money.pl.

Właśnie z budżetu tej jednostki samorządu terytorialnego w tym i w nadchodzących latach będą transferowane dziesiątki milionów złotych do przewoźników lotniczych na tzw. działania promujące województwo. Głośno stało się o przetargu wygranym przez Ryanaira na sumę ponad 30 mln zł brutto.

"To absolutny skandal i patologia polskiego rynku lotniczego"- wypowiadał się na platformie X Maciej Wilk, były zastępca dyrektora PLL LOT. Podkreślił, że Ryanair dostaje dopłatę w wysokości około 60 zł na każde miejsce w samolocie. Jednak z tego rodzaju współpracy korzystają również inni operatorzy, w tym Polskie Linie Lotnicze LOT.

Kujawsko-Pomorskie zapłaci nie tylko Ryanairowi

- W celu promocji województwa kujawsko-pomorskiego zawarliśmy trzy wieloletnie umowy - wyjaśnia Sobkowiak. Umowy te podpisano z największymi liniami lotniczymi w kraju, na okres od jednego do trzech lat. Obejmują one:

  • umowę z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT (od września 2023 r. do grudnia 2024 r.) na kwotę 8,9 mln zł netto,
  • umowę z Wizz Air Hungary (od października 2023 r. do grudnia 2025 r.) na kwotę 12,39 mln zł netto,
  • umowę z Ryanair (od 1 marca 2024 r. do końca 2027 r.) na kwotę 27 mln zł netto.

W odpowiedzi na zapytania serwisu money.pl, urząd marszałkowski szczegółowo opisuje zakres wspomnianych umów. W przypadku kontraktu z LOT-em, promocja województwa kujawsko-pomorskiego realizowana jest za pomocą trzech głównych środków:

  • on-line (reklama na stronie głównej firmy, wpisy na blogu, banery na stronie rezerwacji, reklamy w newsletterze)
  • w samolocie (na gadżetach, emisja reklam w systemie rozrywki pokładowej)
  • na przestrzeniach reklamowych dostępnych przewoźnikowi (np. magazyn pokładowy lub ekrany w salonikach business lounge).
Wizz Air zainaugurował loty z Bydgoszczy do Londynu w grudniu 2022 r.
Wizz Air zainaugurował loty z Bydgoszczy do Londynu w grudniu 2022 r. © Agencja Wyborcza | Roman Bosiacki

W ramach umowy z LOT, przedsiębiorstwo to ma także promować region podczas co najmniej trzech wydarzeń gospodarczych lub kulturalnych w województwie, zorganizować kampanię na billboardach i zamieścić informacje promocyjne w zagranicznych wydawnictwach prasowych.

Patologia czy konieczność?

Umowy z Ryanair oraz Wizz Air są bardzo podobne do siebie. Zawierają przede wszystkim banery reklamujące region kujawsko-pomorski na stronie internetowej przewoźnika, posty i linki w mediach społecznościowych, materiały promocyjne w newsletterach oraz w mediach zagranicznych (lokalnych i regionalnych).

Kolejnym samorządem słynącym z promocji regionu przy użyciu umów marketingowych jest województwo lubuskie. Przedstawiciele urzędu zapowiadają jednak zmiany. - Na pewno nie jest tak, że będziemy wiecznie finansować wszystkich przewoźników. Posiadamy strategię, w ramach której zamierzamy ograniczać takie dofinansowania - mówił portalowi Fly4Free.pl Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego.

Eksperci, z którymi przeprowadziliśmy rozmowy, podkreślali, iż międzynarodowe linie lotnicze mają duże możliwości promocyjne. Zaznaczali jednak, iż istotne są kwestie dotyczące celowości oraz efektywności ekonomicznej takiego wsparcia, a także konkretne korzyści dla regionu finansującego akcję.

- Ale w polskich regionach subsydiowanie odbywa się najczęściej na rympał, na zasadzie rzucania worka z gotówką, byleby tylko linie, najczęściej zagraniczne low-costy, zechciały latać - mówił Dominik Sipiński, ekspert rynku lotniczego ch-aviation.com i Polityki Insight.

Lotnisko: celem jest rozwój siatki połączeń

Tanie linie lotnicze otwarcie przyznają, że aby przyciągnąć je do danego portu, musi on znajdować się w stanie obniżyć koszty, które poniesie operator. -  Jeśli chodzi o nasze kryteria wyboru, to są one niemalże dogmatyczne: wybieramy lotniska na podstawie jednej jedynej miary, jaką są koszty - powiedział Jason McGuiness, dyrektor handlowy Ryanair Group, serwisowi wnp.pl.

Jozsef Varadi, prezes Wizz Air, wypowiadał się dla serwisu money.pl, że umowy marketingowe są praktyką powszechną w Europie. - Dopóki jesteś małym lotniskiem, musisz w jakiś sposób subsydiować linie lotnicze, czy to za pomocą "promocji regionu" lub w inny sposób. Musisz zbudować masę krytyczną - stwierdził. Dodał, że dla jego firmy taki próg wynosi 1 mln pasażerów rocznie.

Do tematyki wypowiedział się również zarząd portu lotniczego w Bydgoszczy, podkreślając, że umowy zawarte między samorządami województwa a przewoźnikami "są sposobnością do prezentacji atrakcji regionu oraz okazją do przyciągnięcia nowych pasażerów".

- Rozmowy pomiędzy przewoźnikami, a portem lotniczym objęte są tajemnicą handlową. Należy jednak pamiętać, że głównym celem takich negocjacji jest stały rozwój siatki połączeń - mówi Mateusz Dul z działu prasowego lotniska w Bydgoszczy, odpowiadając na pytania serwisu money.pl.

Poprosiliśmy również o komentarz Polskie Linie Lotnicze LOT. Narodowy operator lotniczy potwierdził, że "podejmuje takie umowy, jednak szczegóły są objęte tajemnicą komercyjną".

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca serwisu money.pl

Wybrane dla Ciebie

Koala sam wszedł do domu. Czekał w sypialni
Koala sam wszedł do domu. Czekał w sypialni
Pentagon ujawnia raport. Bliskie spotkanie z niezidentyfikowanym obiektem nad Nowym Jorkiem
Pentagon ujawnia raport. Bliskie spotkanie z niezidentyfikowanym obiektem nad Nowym Jorkiem
Włoskie miasto ma dość turystów. Będziesz miał problem ze znalezienim noclegu
Włoskie miasto ma dość turystów. Będziesz miał problem ze znalezienim noclegu
Co za odkrycie! Gigantyczny morski stwór jest widoczny z kosmosu
Co za odkrycie! Gigantyczny morski stwór jest widoczny z kosmosu
Tych psów nie chcecie. Specjalista w końcu to powiedział
Tych psów nie chcecie. Specjalista w końcu to powiedział
Pilne ostrzeżenie. Bakterie w popularnych burgerach
Pilne ostrzeżenie. Bakterie w popularnych burgerach
Policja poszukuje mężczyzny z "mocnym akcentem". Ugryzł kobietę
Policja poszukuje mężczyzny z "mocnym akcentem". Ugryzł kobietę
Ruszą kontrole. Masz w domu? Możesz stracić sporo pieniędzy
Ruszą kontrole. Masz w domu? Możesz stracić sporo pieniędzy
Skandal w armii. Żołnierze przyłapani w bojowym śmigłowcu
Skandal w armii. Żołnierze przyłapani w bojowym śmigłowcu
Najbardziej niebezpieczne miejsce. Tak umiera większość ludzi
Najbardziej niebezpieczne miejsce. Tak umiera większość ludzi
Szok w salonie BMW. Sprzedawca bał się o życie
Szok w salonie BMW. Sprzedawca bał się o życie
Konsekwencje masowych zwolnień w Spotify. Co zaskoczyło prezesa firmy?
Konsekwencje masowych zwolnień w Spotify. Co zaskoczyło prezesa firmy?