×

Jak zrobić bibliografię? Poradnik, jak wykonać spis wykorzystanych materiałów

Jak zrobić bibliografię w Wordzie? Czy można wykonać ją z przypisów? Jak zrobić alfabetyczny spis wykorzystanych materiałów do pracy licencjackiej? Te i wiele podobnych pytań zadaje sobie wielu maturzystów oraz studentów. Stworzenie bibliografii bywa problematyczne dlatego stworzyliśmy poradnik, dzięki któremu dowiesz się, co to jest bibliografia i jak ją poprawnie zrobić.

Co to jest bibliografia?

Zanim dowiesz się, jak zrobić bibliografię do pracy licencjackiej, magisterskiej bądź prezentacji maturalnej, warto przypomnieć – co to właściwie jest i czemu służy? Bibliografia jest spisem wszystkich materiałów wykorzystanych w danej pracy. Należy uwzględnić w niej książki i artykuły prasowe, dokumenty, wywiady, a nawet reklamy, z których czerpaliśmy wiedzę.

Czemu służy bibliografia? Dzięki niej egzaminatorzy sprawdzający pracę będą mogli sprawdzić, czy zawarte w niej informacje nie są wymysłem autora. Oczywiście zwykle nie przeglądają oni każdej z wymienionych pozycji, jednak w razie wątpliwości co do jakiegoś fragmentu mogą go po prostu szybko to zweryfikować.

Jak zrobić bibliografię?

Bibliografię umieszczamy na końcu pracy, a wpisy w niej powinny być ułożone alfabetycznie. Ma ona postać numerowanej listy. Schemat wpisu w bibliografii jest następujący: autor, tytuł, miejsce, rok wydania. W przypadku książek podzielonych na tomy należy wskazać, z którego tomu czerpaliśmy wiedzę. Robimy to przy użyciu skrótu „t.”, po którym podajemy numer tomu.

Gdy książka ma kilku wydawców wystarczy tylko wypisanie pierwszego. Sporządzając prezentację maturalną w przypisie należy zamieścić numer ISBN publikacji. Nie możemy go jednak przedzielić na dwie linijki. Całość numeru musimy umieścić w jednej linii. Powinien on znajdować się na końcu każdej informacji.

Wszystkie źródła umieszczone w bibliografii muszą być legalne. Oznacza to, że nie mogą łamać praw autorskich. Należy upewnić się, czy tak jest szczególnie, jeśli wykorzystujemy informacje ze stron internetowych. Ponadto, kiedy posługujemy się materiałami ze stron WWW należy uwzględnić również datę publikacji konkretnego tekstu.

W przypadku wywiadów musimy umieścić nazwisko osoby, z którą została przeprowadzona rozmowa i dziennikarza prowadzącego wywiad.

Informacje – gdzie znaleźć?

Poszukiwanie informacji, które należy zawrzeć w bibliografii nie jest trudne. W przypadku książek wszystkie powinny być zamieszczone na karcie tytułowej. Dane w dokumentach elektronicznych mogą być zawarte na stronie pełniącej rolę strony tytułowej.

Jeśli jednak takiego ekranu, nie ma musimy znaleźć je w innym miejscu. Nie możemy odpuścić zamieszczenia informacji. Kiedy nie wiemy skąd je wziąć lepiej zrezygnować z używania danej publikacji niż nie uwzględnić jej w bibliografii.

Jak zrobić bibliografię w Wordzie?

Bibliografię najczęściej piszemy w Wordzie. Program ten posiada opcję pozwalającą na stworzenie bibliografii. W tym celu należy wybrać zakładkę „odwołania”, następnie kliknąć w pole „wstaw cytat” i „dodaj nowe źródło”. Wtedy wyświetli się okno, w którym będziemy mogli wpisać wszystkie dane.

Gdy dodamy wszystkie cytowane źródła wybieramy pole „bibliografia” i klikamy przycisk „wstaw bibliografię”. W przypadku bibliografii przyjętą normą jest czcionka „Times New Roman” w rozmiarze 12. Zwykle stosujemy interlinię 1,5.

Fotografie: Pixabay

Może Cię zainteresować