Europa zwalnia z elektrykami, Japonia trzyma kurs: Hybrydy nadal na topie

Zmiana prognoz dotyczących sprzedaży samochodów elektrycznych nie znajdowała się w agendzie. Europejczycy przyznały się do nadmiernej wiary w sukces, podczas gdy Japonia kontynuuje realizację długofalowego planu.
Hybrydowa jednostka napędowa potrafi być bardzo oszczędnaHybrydowa jednostka napędowa potrafi być bardzo oszczędna
Źródło zdjęć: © WP
SKOMENTUJ
Ola Källenius, szef Mercedesa, stwierdził, że Europa nie będzie gotowa na całkowite przejście na pojazdy elektryczne od tego producenta przed rokiem 2030. W wywiadzie dla Bloomberga wyjaśnił, że samochody na prąd będą jeszcze przez długi czas kosztowniejsze niż ich benzynowe lub dieslowskie odpowiedniki, co może odstraszać potencjalnych nabywców.

Ursula von der Leyen również bada obecną sytuację, podkreślając, że decyzja dotycząca zakazu sprzedaży pojazdów emitujących CO2 nie jest jeszcze ostateczna i zostanie zweryfikowana w 2026 roku.

W tym samym czasie Japończycy, wcześniej krytykowani za "wstrzemięźliwość" w kwestii elektryfikacji, zdają się ignorować wszelkie zamieszanie. Zgodnie z informacjami Bloomberga, japońscy wytwórcy przewidywali, że do wyhamowania dojdzie prędzej czy później.

– To klient decyduje o prędkości elektryfikacji – Proces elektryfikacji nie przebiega w sposób równomierny. Będzie charakteryzował się wzrostami i spadkami, lecz w perspektywie dłuższej z pewnością zyska na znaczeniu.

Akio Toyoda, były prezes Toyoty, był krytykowany za swoje sceptyczne podejście do pojazdów elektrycznych. Jednak w roku 2023 sprzedano prawie 3 mln pojazdów hybrydowych, co stanowi około jednej trzeciej globalnej sprzedaży, co jest rekordowym wynikiem. W pełni elektryczne modele Toyoty stanowią zaledwie 0,92% sprzedaży.
Wyłącznie w Europie obserwuje się 14-procentowy wzrost sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych (hybryd) rok do roku (w stosunku do ogólnego wzrostu na poziomie 9%).
Dlatego Japończycy postanowili zaplanować inwestycje rozłożone na dłuższy czas. Nissan planuje wydać 13 mld dolarów na przyspieszenie procesu elektryfikacji, natomiast Honda przeznacza na ten cel niemal 10 mld. Z kolei Toyota inwestuje nie tylko w pojazdy w pełni elektryczne, ale również w hybrydy typu plug-in oraz pojazdy zasilane wodorem.

Wybrane dla Ciebie

Koala sam wszedł do domu. Czekał w sypialni
Koala sam wszedł do domu. Czekał w sypialni
Pentagon ujawnia raport. Bliskie spotkanie z niezidentyfikowanym obiektem nad Nowym Jorkiem
Pentagon ujawnia raport. Bliskie spotkanie z niezidentyfikowanym obiektem nad Nowym Jorkiem
Włoskie miasto ma dość turystów. Będziesz miał problem ze znalezienim noclegu
Włoskie miasto ma dość turystów. Będziesz miał problem ze znalezienim noclegu
Co za odkrycie! Gigantyczny morski stwór jest widoczny z kosmosu
Co za odkrycie! Gigantyczny morski stwór jest widoczny z kosmosu
Tych psów nie chcecie. Specjalista w końcu to powiedział
Tych psów nie chcecie. Specjalista w końcu to powiedział
Pilne ostrzeżenie. Bakterie w popularnych burgerach
Pilne ostrzeżenie. Bakterie w popularnych burgerach
Policja poszukuje mężczyzny z "mocnym akcentem". Ugryzł kobietę
Policja poszukuje mężczyzny z "mocnym akcentem". Ugryzł kobietę
Ruszą kontrole. Masz w domu? Możesz stracić sporo pieniędzy
Ruszą kontrole. Masz w domu? Możesz stracić sporo pieniędzy
Skandal w armii. Żołnierze przyłapani w bojowym śmigłowcu
Skandal w armii. Żołnierze przyłapani w bojowym śmigłowcu
Najbardziej niebezpieczne miejsce. Tak umiera większość ludzi
Najbardziej niebezpieczne miejsce. Tak umiera większość ludzi
Szok w salonie BMW. Sprzedawca bał się o życie
Szok w salonie BMW. Sprzedawca bał się o życie
Konsekwencje masowych zwolnień w Spotify. Co zaskoczyło prezesa firmy?
Konsekwencje masowych zwolnień w Spotify. Co zaskoczyło prezesa firmy?