Film katastroficzny „Epidemia Strachu” stał się ewenementem w związku z pandemią koronawirusa
Epidemia Strachu stała się najpopularniejszym filmem w sieci. Użytkownicy masowo oglądają dzieło w którym globalna pandemia niszczy ludzkość, ale dlaczego?
Epidemia Strachu najpopularniejszym filmem
Film z 2011 roku w reżyserii Stevena Soderbergha święci ogromną popularność w serwisie iTunes oraz biblioteki filmów Google Play. Obecnie zalicza się do najchętniej oglądanych filmów produkcji Warnes Bross. Opowiada on o pandemii zmutowanej ptasiej grypy, która obejmuje cały glob. Choroba przenosi się błyskawicznie i zabija w ciągu kilku dni.
Film skupia się na działach lekarzy oraz naukowców, którzy próbują zapobiec wyniszczeniu ludzkości. Skala jest tak olbrzymia, że w wielu krajach dochodzi do buntów obywateli oraz całkowitego chaosu. Mike Ryan w 2011 roku przeprowadził wywiad z reżyserem tego dzieła, który ukazał się na łamach magazynu Uproxx. Już wtedy filmowiec był pewien, że pandemia prędzej czy później wybuchnie:
O depresję przyprawiało mnie kilka opowieści ludzi, którzy znaleźli się w sytuacji, w której polityka powstrzymywała ich przed robieniem tego, co powinni. Pojawiali się w miejscach wybuchu epidemii wyleczalnej choroby z lekarstwami gotowymi do użycia. Ale z powodu napiętej sytuacji politycznej, nie pozwolono im zapobiec śmierci wielu ludzi.
Dlaczego oglądamy takie filmy?
Okazuje się, że taka popularność tematyki jest głęboko zakorzeniona w ludzkiej psychologii. Daje nam to złudzenie kontrolowania rzeczywistości oraz oswajania się z nową rzeczywistością. Marta Gostkowska to psycholog, który w rozmowie z serwisem Gadżetomania.pl wytłumaczyła dlaczego sięgamy po takie dobra kultury:
Filmy pomagają oswoić lęk, spojrzeć na sytuacje, których się boimy, z bezpiecznej odległości. Dają też pewne poczucie kontroli , lęk w tej formie można zawsze „wyłączyć” i spokojnie wrócić do naszej rzeczywistości, która wydaje się być odległa od tego, co widzimy na ekranie.
To samo dotyczy filmów na temat epidemii . To, co w życiu jest poza naszą kontrolą, na ekranie, z perspektywy widza, wydaje się być łatwiejsze do opanowania. Trzeba oczywiście pamiętać o tym, że mechanizm ten może być złudny, a przekaz płynący z filmów może tylko nasilić obawy i być nieadekwatny do realnego zagrożenia.
Gra wideo o zarażaniu ludzkości stała się hitem
Jak widać sięgamy nie tylko po filmy, ale i gry wideo. Plague Inc. to produkcja, która miała premierę w 2012 roku i umożliwia stworzenie globalnej pandemii, która wybije ludzkość. Osiągnęła ona sporą popularność w trakcie premiery. W trakcie epidemii w Chinach przeżyła renesans i Chińczycy masowo zagrywali się w tę grę.
Jej popularność była tak wielka, że 1 marca rząd chiński zbanował ją i usunął z oficjalnych kanałów dystrybucji. Powodem miała być przyczyna, iż rzekomo „wywołuje ona panikę oraz napędza fałszywe wiadomości, że koronawirus powstał w laboratorium”.
Czy wy także sięgacie w trakcie kwarantanny po dzieła kultury nawiązujące do globalnej pandemii?
UPDATE:
Plague Inc is now unavailable on Steam for those in Mainland China. The follows the game being removed from the iOS app store in China last week. https://t.co/5JDdh9UuYZ pic.twitter.com/bjHxDvvKZx
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) March 2, 2020