Budowy dróg przyspieszą? Tak rządzący chcą przygotować Polskę na wypadek wojny
Budowy dróg przyspieszą? Do tej pory realizacja niektórych projektów szła bardzo opornie. Ze względu na wojnę w Ukrainie, rządzący obiecują poprawę. „Bardzo nam zależy na Rail Baltice i bardzo nam zależy na Via Carpatii” — przyznał prezydent Andrzej Duda w wywiadzie dla TVP Wilno. Dodał, że są to projekty traktowane priorytetowo.
Budowy dróg przyspieszą?
Prezydent Andrzej Duda udzielił wywiadu na antenie TVP Wilno. Padło pytanie o to, jak to możliwe, że Polsce i Litwie udaje się stworzyć połączenia gazowe oraz mosty energetyczne, ale wciąż brakuje połączeń komunikacyjnych. W odpowiedzi prezydent przyznał, że Rail Baltica i Via Carpatia są teraz projektami priorytetowymi.
Bardzo nam zależy na Rail Baltice i bardzo nam zależy na Via Carpatii. (…) Jedna idzie bardziej w kierunku Warszawy, a druga wprost w dół na południe, do granicy ze Słowacją. Bardzo nam zależy na tym, żeby te drogi zbudować
– podkreślił prezydent w wywiadzie.
(…) Mamy nadzieję, że Rail Baltica do 2025 roku będzie – tak jak zaplanowano – skończona, te roboty kolejowe są cały czas prowadzone. No i cały czas trwa rozwój sieci drogowej. Wystarczy przyjechać do Polski, żeby zobaczyć, ile dróg w tej chwili znajduje się w budowie
– dodał.
Prezydent zaznaczył też, że „tymi drogami porusza się wojsko, wtedy kiedy trzeba” i pochwalił się, mówiąc, że realizację projektów przyspieszono po 2015 roku (wtedy odbyły się wybory do Sejmu i Senatu, które zakończyły się zwycięstwem PiS-u).
Niezależnie od wcześniejszych ocen, w nowych realiach wojny z Rosją warto raz jeszcze spojrzeć na projekt Via Carpatia.
Dla Ukrainy, odciętej dziś – a może i jutro – od portów Morza Czarnego, porty takie jak Gdańsk, Kłajpeda, Konstanca, mogą stać się podstawą handlu.
1/6 pic.twitter.com/AZnNSxDCXA
— Jakub Jakóbowski (@J_Jakobowski) April 29, 2022
„Każda z tych inwestycji ma znaczenie obronne”
O tym, jak ważne jest przyspieszenie budowy dróg ze względu na wybuch wojny w Ukrainie, mówi także ministerstwo infrastruktury. Szef resortu wyjaśnia również, z czego wynikają opóźnienia.
Gdyby nie bardzo rygorystyczne przepisy środowiskowe, to na pewno byłoby zdecydowanie szybciej, co jest niezmiernie ważne w sytuacji obecnej wojny w Ukrainie. Ale musimy przestrzegać przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, jeśli oferent odwołuje się od decyzji przetargowej, to zajmuje czas. Jeśli w trakcie pozyskiwania decyzji środowiskowej, organizacje ekologiczne, czy samorządy odwołują się od decyzji do sądu i jest postępowanie, to trwa naprawdę długo. To nam zjada czas. Gdyby nie te procedury, których w żaden sposób obejść nie możemy, bo są wyznaczone przez prawo unijne…
– przekazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany przez „Fakt”.
#RailBaltica zapewnia bezpieczne podróże koleją na #Mazowsze. W #MokraWieś specjalny dźwig układa elementy wiaduktu. Postępują prace na 3 innych budowach. Kierowcy zyskają bezpieczne i wygodne przeprawy przez tory linii #Warszawa–#Białystok. #CEFTransport👉https://t.co/c7aw57Jjoz pic.twitter.com/iR22fN299p
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) April 28, 2022
Każda z tych inwestycji: drogowa i kolejowa, ma znaczenie obronne. To już nie jest generator rozwoju gospodarczego, ale każda z tych inwestycji ma przede wszystkim, przy sytuacji wojny w Ukrainie, znaczenie obronne. Droga Via Carpatia przebiega wzdłuż zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Dziś w sposób bezpieczny mogą poruszać się tam transporty wszelakie: i wojskowe, i cywilne, w sposób niezaburzony, niezakłócony. Natomiast Via Baltica jest tą drogą, która daje możliwość dostępu do krajów nadbałtyckich
– podkreślił Adamczyk.
#Podlasie. Zmodernizowane i nowe wiadukty kolejowe na podlaskim odcinku #RailBaltica umożliwią sprawne podróże i przewóz towarów. Kierowcy bezpiecznie przejadą pod linią kolejową. Nowy standard zyskują obiekty m. in. w okolicach #Czyżew, #Szepietowo, #Białystok. #CEFTransport pic.twitter.com/gyKRt7cuxM
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) April 12, 2022
Gdy rządzący się chwalą, opozycja tradycyjnie już próbuje ostudzić ich entuzjazm, przypominając, że są takie inwestycje, o których zapomniano. Na przykład dobudowanie trzeciego pasa na autostradzie A2 czy też budowa S12, łączącej Radom z Piotrkowem Trybunalskim.
Napisz do nas, jeśli spotkała Cię historia, którą chcesz się podzielić:
@redakcja@popularne.pl