11 faktów na temat popularnych logo, które nie przeszły Ci przez myśl, kiedy na nie patrzyłeś
Każdego dnia widzimy setki emblematów znanych firm, ale mało kiedy zastanawiamy się, jakie mają znaczenie i skąd pochodzą.
Oto 12 historii, które odkrywają wiele tajemnic dotyczących znanych wszystkim logo. Nie wzięły się one z przypadku!
#1 Wikipedia
Nic dziwnego, że logiem światowej encyklopedii jest Ziemia. Układanka, z której się składa, jest symbolem wielojęzyczności – każda część jest oznaczona literami różnych języków. Łącznie tworzą one słowo „wikipedia”, podczas gdy brakujące elementy wskazują na fakt, że encyklopedia nie jest jeszcze gotowa i podlega stałej aktualizacji.
#2 Android
Irina Blok i jej zespół mieli za zadanie stworzyć logo, które będzie zawierało w sobie łatwo rozpoznawalnego robota. Inspiracja pochodziła z symboli, które zwykle widać na drzwiach publicznych toalet.
#3 Apple
Legenda głosi, że logo Apple było poświęcone Alanowi Turingowi, który skończył swój żywot gryząc zatrute jabłko. W rzeczywistości to wszystko jest jednak znacznie prostsze: projektant Rob Janoff stworzył takie logo ugryzionego jabłka, aby pokazać jego wymiar. Kształt całego jabłka można natomiast łatwo pomylić z innymi okrągłymi owocami.
#4 McDonald’s
W 1962 roku zatrudniony przez McDonald’s psycholog, Louis Cheskin, zaproponował zmianę logo Speedee the Cook złotymi łukami w kształcie litery „M”, która przypomina kształt kobiecych piersi, podświadomie wzbudza apetyt i przypomina ludziom o ich dzieciństwie.
#5 BMW
Plotka głosi, że logo BMW symbolizuje śmigło samolotu – niektórzy pracownicy firmy podzielają tę opinię. To wszystko jest jednak znacznie prostsze: niebieskie i białe barwy mają na celu reprezentować kolory Bawarii.
#6 Pepsi
Logo Pepsi wygląda wyjątkowo prosto. Projektanci przygotowali je według złotej, najbardziej harmonijnej i przyjemnej dla oka proporcji.
#7 Starbucks
Logo Starbucksa przedstawia syrenę trzymającą dwa ogony. Ten emblemat został zaczerpnięty z mitu o wróżce Melusine – kobiety ryby z dwoma ogonami, która poślubiła człowieka. Jeszcze w 1971 roku na specjalnych kubkach można było zobaczyć cały obraz syrenki. Później został on ocenzurowany.
#8 Nike
Jedno z najbardziej popularnych logo na świecie jest aktualnie jednym z najtańszych – kosztowało zaledwie 35 dolarów! Taką kwotę zapłacił Phil Collins, właściciel firmy, studentowi Carolyn Davidsonowi za logo pochodzące z 1971 roku. Inspiracja prawdopodobnie została zaczerpnięta z kształtu skrzydeł bogini zwycięstwa.
#9 Pinterest
To logo na pierwszy rzut oka wygląda wyjątkowo prosto. Jeśli jednak spojrzymy na jego pierwszą literę, zobaczysz, że przypomina szpilkę. Pinterest dosłownie „przypina” zdjęcia na ścianach, tylko robi to w wersji elektronicznej.
#10 Uber
Symbolizuje ono pojedynczy bit, czyli najmniejszą cyfrową cząstkę – w istocie jest połączeniem bitu i atomu, czyli cyfrowej i naturalnej cegiełki tworzącej współczesny świat.
#11 Metro Goldwyn Mayer
Słynne logo Metro Goldwyn Mayer zna chyba każdy. Zostało ono stworzone przez Howarda Dietza w 1917 roku. W tym celu zostało wykorzystanych 7 różnych lwów, które były wcześniej oswojone i odpowiednio przeszkolone, aby mogły ryknąć na dany sygnał. Aktualne logo daleko odbiega jednak od rzeczywistości – nie ma nic wspólnego z żywym zwierzęciem.